Briefadres aanvragen
Een briefadres is een adres waar u post van de overheid ontvangt. De persoon waarbij u een briefadres heeft, zorgt ervoor dat uw post bij u komt. U mag alleen in bijzondere situaties een briefadres aanvragen, bijvoorbeeld wanneer u in een zorginstelling woont. De hoofdbewoner van het adres moet schriftelijk toestemming geven en ervoor zorgen dat u uw post u krijgt. Op een postbusnummer kunt u geen briefadres krijgen.
U kunt een briefadres aanvragen als u:
- dak- of thuisloos bent
- in een zorginstelling of gevangenis (penitentiaire inrichting) verblijft
- korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft
- op een schip vaart (beroepshalve) dat de thuishaven in Nederland heeft of een ander rondreizend beroep
Reguliere aanvraag
U vraag een briefadres persoonlijk aan bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee:
- door de hoofdbewoner van het adres (briefadresgever) ingevuld en ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres
- een geldig identiteitsbewijs van uzelf (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
- een geldig identiteitsbewijs (of een kopie) van de hoofdbewoner (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
- bewijsstukken (afhankelijk van uw situatie). Denk hierbij aan huurcontract, vliegtickets, reservering hotel(s)/vakantiepark(en), bankafschriften, foto’s van waar u bent en dergelijke.
Verblijf in zorginstelling of gevangenis
Verblijft u in een zorginstelling of gevangenis, dan kunt een briefadres online aanvragen.
- Vul het formulier Briefadres aanvragen in.
- Stuur de volgende documenten mee:
- bewijs van verblijf in een zorginstelling of gevangenis (penitentiaire inrichting)
- door de hoofdbewoner (briefadresgever) ingevuld en ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres
- kopie van het legitimatiebewijs van degene waar de post naartoe wordt gestuurd.
- kopie van het legitimatiebewijs van degene waar de post naartoe wordt gestuurd.
- Binnen 4 weken ontvangt u van ons bericht. U hoort dan of u uw briefadres wel of niet krijgt. Soms vragen we om extra gegevens.
- Een inschrijving op een briefadres is voor een bepaalde periode geldig. Dit verschilt per situatie. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u van ons krijgt.
- De gemeente geeft de adreswijziging door aan andere overheidsinstanties. U moet het briefadres zelf doorgeven aan commerciële organisaties en particulieren.