Klacht indienen
Als u ontevreden bent over de gemeente, horen we dit graag. Als het kan, bespreek een klacht dan altijd eerst met de persoon zelf. Komt u er niet uit, dan kunt u een klacht indienen.
Is er iets stuk op straat? Of wilt u iets anders aan ons melden over uw omgeving?
Bent u niet tevreden over uw contacten met gemeente Barendrecht, dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente.
Heeft u een klacht over de uitvoering van Wmo, de wijkteams, jeugdhulp, participatie, schuldhulp, inkomen, leerplicht, begeleiding naar werk of lokale minimaregelingen?
- Vul het klachtenformulier in.
- Log in met uw DigiD of ga verder zonder uw gegevens in te vullen.
Per post, e-mail of telefoon
- Per post: stuur een brief naar:
Gemeente Barendrecht
t.a.v. Klachtencoördinator Mariëlle van Westen
Postbus 501
2980 EA Barendrecht - Per e-mail: mail naar klachtensd@barendrecht.nl
- Per telefoon: bel 0180-698213
Heeft u een klacht over een medewerker met betrekking tot afval? Maak dan gebruik van het Afvalserviceportaal.
U kunt een klacht indienen als:
- u geen antwoord krijgt op uw brief of daarop veel te lang moet wachten
- wij toezeggingen of afspraken niet nakomen
- u zonder reden gevraagde informatie niet ontvangt
- u van het kastje naar de muur gestuurd wordt
- u vindt dat u niet netjes behandeld bent.
Heeft u een klacht over een medewerker met betrekking tot afval? Maak dan gebruik van het Afvalserviceportaal.
- Meldingen met betrekking tot verzamelcontainers, minicontainers, illegale stortingen en niet opgehaald afval horen niet thuis in een klacht. Maak hiervoor een melding aan via het Afvalserviceportaal Burgerportaal – Afvalbeheer.
- Meldingen over de openbare ruimte, bijvoorbeeld een gat in het wegdek, een scheve stoeptegel of zwerfvuil. Dit soort klachten meldt u via de pagina Melding woonomgeving.
- Meldingen over overlast, bijvoorbeeld parkeer- of geluidsoverlast of overlast van hangjongeren. Ook dit regelt u via de pagina Melding woonomgeving.
- Gedrag of een actie waartegen u bezwaar had kunnen maken of beroep had kunnen instellen.
- Als wij de toegestane tijd om te reageren, bijvoorbeeld voor bezwaar of aanvraag, niet gehaald hebben.
- Als u schade heeft door iets wat de gemeente wel of niet gedaan heeft.
- Regels (beleid) van de gemeente.
- Over iets wat meer dan 1 jaar geleden is gebeurd.
- Over iets waarover u al eerder een klacht heeft ingediend.
De medewerker die de klacht behandelt neemt binnen een week na ontvangst van de klacht per telefoon of brief contact met u op. U krijgt dan:
- een bevestiging van de inhoud van uw klacht, als het nodig is vragen wij u om verduidelijking
- uitleg over de afhandeling van uw klacht
- informatie over de mogelijkheden om uw klacht toe te lichten
- de naam van de persoon die uw klacht behandelt, bij deze persoon kunt u terecht met alle vragen over de afhandeling
- uitsluitsel of uw klacht volledig is en dus kan worden behandeld
Antwoord binnen 6 weken
U krijgt, tenzij anders met u is afgesproken, binnen 6 weken na ontvangst van uw klacht antwoord per brief. Daarin staat:
- een samenvatting van uw klacht
- de resultaten uit het onderzoek naar uw klacht
- onze conclusies
- de eventuele stappen die wij nemen naar aanleiding van uw klacht
Als we meer dan 6 weken nodig hebben om uw klacht te beantwoorden, kunnen wij de termijn met 4 weken verlengen. U krijgt hierover binnen 6 weken na ontvangst van de klacht bericht.
Niet tevreden?
Bent u het niet eens met de manier waarop we uw klacht hebben afgehandeld? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Nationale Ombudsman. Hij onderzoekt uw klacht dan opnieuw. De Ombudsman is onafhankelijk van de gemeente.